Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο
3ο ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΠΕΙΡΑΙΑ ΕΣΠΕΡΙΝΟ

Αρχική σελίδα
ΣΧ. ΧΡΟΝΙΑ 2011-12
ΕΡΓΑΣΙΑ:ΗΜΕΡΑ ΚΑΤΑ ΤΗΣ ΒΙΑΣ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ
 

3ο ΕΣΠΕΡΙΝΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΠΕΙΡΑΙΑ     

ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ 2011-12

 

6 ΜΑΡΤΙΟΥ 2012

ΗΜΕΡΑ ΚΑΤΑ ΤΗΣ ΒΙΑΣ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ

 

3Ο  ΕΣΠΕΡΙΝΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΠΕΙΡΑΙΑ                    ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ 2011-12    

 

Στα πλαίσια της Πανελλήνιας ημέρας κατά της σχολικής βίας και των δράσεων για την ανάδειξή της , πραγματοποιήθηκε μία εργασία, στην οποία συμμετείχαν 47 μαθητές του 3ου Εσπερινού Γυμνασίου  Πειραιά, στους οποίους δόθηκε το ερωτηματολόγιο που ακολουθεί.  Στο ερωτηματολόγιο απάντησαν 46 μαθητές. Ένας  μαθητής  έδωσε στοιχεία για το φύλο και την ηλικία του, αλλά δεν απάντησε στις ερωτήσεις. Ακόμη ένας μαθητής δε δήλωσε το φύλο του. Έτσι από τα 46 άτομα που απάντησαν τα 31 ήταν αγόρια(67,4%) και τα 15 κορίτσια (32,6%), στοιχείο που δίνει πληροφορίες  και για την αναλογία σε αγόρια και κορίτσια στο σχολείο. Ο μέσος όρος ηλικίας των μαθητών που συμμετείχαν είναι 18,09.

 

Στο πρώτο ερώτημα του ερωτηματολογίου «ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΑΥΤΟ ΠΟΥ ΣΑΣ ΘΥΜΩΝΕΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟ ΣΤΟ ΧΩΡΟ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ» απάντησαν οι 46 στους 47 ερωτηθέντες.(98%).

----12 άτομα από τα 46 (26%) δήλωσαν ότι δε θυμώνουν με τίποτα, δε τους ενοχλεί κάτι στο σχολείο

----12 άτομα(26%) δήλωσαν ότι τους ενοχλούν κάποιοι μαθητές « που κάνουν τους μάγκες, δε σέβονται , είναι αναιδή άτομα , βρίζουν και βαράνε για να κερδίσουν την προσοχή, σε πειράζουν χωρίς να τους πειράξεις». Ένα από αυτά τα άτομα ανέφερε ότι « αυτά τα παιδιά δεν έχουν σωστή παιδεία».

----12 μαθητές(26%) δήλωσαν ότι τους θυμώνουν οι καθηγητές με τη συμπεριφορά τους. Πιο συγκεκριμένα:

Α) 2 (16,6%) δήλωσαν ότι θυμώνουν όταν οι καθηγητές τους αδικούν

Β)1 (8,3%)  θυμώνει όταν ο καθηγητής έχει άδικο

Γ) 1   όταν οι καθηγητές κάνουν «ό,τι γουστάρουν»

Δ) 1  όταν οι καθηγητές νευριάζουν και φωνάζουν

Ε)1  όταν δεν ξέρουν να συμπεριφέρονται στα παιδιά

Στ) 1   θυμώνει   όταν οι καθηγητές ειρωνεύονται τους μαθητές ή όταν οι μαθητές ρωτάνε κάτι τους  καθηγητές  και εκείνοι  τα αγνοούν,

Ζ)1   όταν κάνουν πώς δε βλέπουν τι γίνεται με κάποιους μαθητές

Η) 1  μαθητής είπε ότι θυμώνει με έναν καθηγητή «που δε συζητά, δεν τον αφορά η άποψή μας και προκαλεί φασαρίες»

Θ)1  είπε ότι θυμώνει με έναν καθηγητή «που δε σέβεται και φωνάζει χωρίς λόγο»

Ι)1  ενοχλείται από «τη λάθος διδασκαλία ενός καθηγητή»

Κ)Τέλος, 1 μαθητής ισχυρίστηκε ότι θυμώνει επειδή αν κάνει κάτι άσχημο ένας μαθητής τιμωρείται, ενώ ένας καθηγητής δε τιμωρείται ποτέ.

----4 μαθητές (8,6%)δηλώνουν ότι θυμώνουν με τα αναιδή άτομα που κάνουν απρεπή πράγματα  στο σχολείο

----2 (4,3%) δηλώνουν ότι η βία στο σχολείο τους θυμώνει πολύ

----2  ενοχλούνται «από τις χαζές συμπεριφορές, τους ανώριμους , τα καραγκιοζιλίκια, τον πιθηκισμό»

----2  δηλώνουν ότι τους ενοχλούν οι βρώμικες τουαλέτες ή το ότι το σχολείο θυμίζει νεκροτομείο

----1 άτομο(2,1%) δήλωσε ότι τον ενοχλούν οι μαθητές που μιλάνε πολύ στο μάθημα και φωνάζουν.

Ακόμη είχαμε και απρόβλεπτες και  απαντήσεις, όπως:

-----1 άτομο είπε ότι « θυμώνω που μου παίρνουν τα σποράκια και οι μαθητές με βρίζουν»

-----1 άτομο είπε ότι θυμώνει «με τους τρακαδόρους που του έχουν τσακίσει τα τσιγάρα»

-----Τέλος, 1 άτομο δήλωσε «δε με απασχολεί τίποτα».

ΣΧΟΛΙΟ :Συνειδητοποιούμε ότι η πλειοψηφία των μαθητών, 33 στους 46 ,(71,7%), θυμώνει με κάποια κατάσταση ή συμπεριφορά στο σχολείο και πρέπει να ξέρουμε ότι ο θυμός συχνά οδηγεί στη  βία.( Να σημειωθεί ότι κάποιοι μαθητές δε δήλωσαν ότι τους θυμώνει μόνο ένα πράγμα).

 

Στο ερώτημα «ΠΩΣ ΤΟ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΖΕΤΕ» απάντησαν οι 40 στους 47 ερωτηθέντες(85,1%)

----«Δεν κάνω τίποτα» απάντησαν οι 7 (17,5%).Ένας από αυτούς(14,2%) ισχυρίστηκε ότι δε θα δει αποτέλεσμα αν αντιδράσει,  και ένας άλλος ότι δεν αντιδρά, πηγαίνει σπίτι και ηρεμεί.

----6 μαθητές (15%) απάντησαν « Δε δίνω σημασία»

----5 μαθητές (12,5%) απάντησαν « με ψυχραιμία και υπομονή. Παραμένω ήρεμος»

----4 από τους 40 (10%) λένε ότι «πηγαίνω  να μιλήσω» και χρησιμοποιούν το διάλογο

----1 (2,5%) ισχυρίστηκε ότι δεν υπάρχει λύση, γιατί «αν πεις σε έναν καθηγητή ότι δε σου αρέσει  ο τρόπος του, θα λέει πολλά για να βγει από πάνω»

----1 είπε « δεν μπορώ να κάνω κάτι και δε με ενδιαφέρει»

----1 είπε ότι δεν τον απασχολεί τίποτα

----1 είπε ότι δεν του «τη δίνει» τίποτα και έτσι δεν αντιμετωπίζει τίποτα

----1 ισχυρίστηκε ότι δεν του έχει συμβεί κάτι

----1 μαθητής είπε ότι προσπαθεί να μη δίνει πολύ αξία στους άλλους, να μην πέσει στο επίπεδό τους

----1 άτομο δήλωσε ότι μιλάει στους καθηγητές

----1 είπε ότι χωρίζει αυτούς που τσακώνονται

----1 άτομο δήλωσε « Κάθομαι μακριά,  θέλω να κάθομαι στην τάξη»

----1 άτομο δήλωσε « Μένω προσηλωμένη στο στόχο μου, δεν κάνω φιλίες από το σχολείο»

----« Χρησιμοποιώ ξύλο και βρισιές , θυμώνω και ξεσπώ» δήλωσαν οι 8 στους 40 μαθητές (20%). Συγκεκριμένα 1 από αυτούς (12,5%) είπε ότι ασκεί βία όταν δεν υπάρχει σεβασμός (!), ένας άλλος ότι ξεσπά όταν νιώθει αδικημένος,  2 (25%)είπαν ότι χρησιμοποιούν πρώτα τα λόγια και μετά το ξύλο, 1 είπε ότι αντιδρά με τον ίδιο τρόπο δηλαδή με βία στη βία, 1 ότι θυμώνει με τους καθηγητές που « παίζουν το ρόλο του καραγκιόζη»

----Τέλος είχαμε μία εντελώς απρόβλεπτη αλλά ανησυχητική απάντηση από έναν μαθητή: « όταν τσακώνονται , τραβάω video

ΣΧΟΛΙΟ :Ένας μαθητής έδωσε διπλή απάντηση (δύο επιλογές).

10 μαθητές στους 40 (25%)  δεν έχουν καμία αντίδραση απέναντι σε αυτό που τους θυμώνει ( όμως η έκφραση των συναισθημάτων είναι σημαντική για την εκτόνωση του θυμού). Ακόμη, με θετικό τρόπο(διατήρηση ψυχραιμίας, υπομονή, διάλογο, προσπάθεια να σταματήσει η βία) αντιδρούν οι 11 στους 40 μαθητές (27,5%)

 

Στο τρίτο ερώτημα «ΠΩΣ ΑΛΛΙΩΣ ΚΑΤΑ ΤΗ ΓΝΩΜΗ ΣΑΣ ΘΑ ΜΠΟΡΟΥΣΑΤΕ ΝΑ ΤΟ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΕΤΕ» απάντησαν οι 40 από τους 47 μαθητές (85%).(Κάποιοι έδωσαν δύο επιλογές).

----11 μαθητές (27,5%) ως λύση αναφέρουν το διάλογο και τη συζήτηση. Μάλιστα ένας μαθητής από αυτούς αναφέρει ότι θα μπορούσαν να ζητήσουν από έναν καθηγητή να μην κάνει μάθημα μια μέρα και να συζητήσουν στην τάξη.

----5 μαθητές (12,5%) δηλώνουν ως εναλλακτικές τη λογική, την ψυχραιμία, την ηρεμία , τον καλό τρόπο

----4 μαθητές (10%) δηλώνουν ως τρόπο αντιμετώπισης το να μιλήσουν στους καθηγητές ή στο διευθυντή

----3 μαθητές (7,5%) αναφέρουν ως λύση τις ποινές ,την αποβολή , «το διώξιμο» από το σχολείο

----1 μαθητής(2,5%) αναφέρει ως σημαντικές τις συμβουλές του δασκάλου και όχι τις αποβολές

----2 μαθητές(5%) δηλώνουν ως εναλλακτική το να μην ασχολούνται, να μη δίνουν σημασία, γιατί «δεν είναι δουλειά μου» ή « για να μη δημιουργηθεί μεγαλύτερο πρόβλημα»

----1  μαθητής  δίνει ως λύση το να κάθονται οι μαθητές ήρεμα

----1 μαθητής σκέφτεται ότι θα μπορούσε να απευθυνθεί σε ψυχολόγο για να μάθει

----1 μαθητής θέλει να δουλεύει

----1 άτομο δηλώνει ως λύση το να ενεργεί με ανάλογο τρόπο, όπως αντιδρούν και οι άλλοι

----1 δήλωσε ότι δεν τον απασχολεί τίποτα

----1 αναφέρει « όταν το κάνουν, τρελλαίνομαι»,

Και ακολουθούν κάποιες απαντήσεις  που μας αποθαρρύνουν , όπως:

----6 μαθητές (15%) προτείνουν ως εναλλακτική το ξύλο, τη χρήση βίας (!). ΄Ενας από αυτούς αναφέρει τη χρήση βίας στην περίπτωση « που με φέρουν στο όριο»

----3 μαθητές (7,5%) βρίσκουν τη λύση στις φωνές

----1 μαθητής προτείνει « να τους αφήσουμε να φαγωθούνε, να τους περικυκλώσουμε να μην μπορούν να ξεφύγουν» (!) (Είναι ο μαθητής που δήλωσε στην προηγούμενη ερώτηση ότι τραβάει video)

----1 μαθητής πρότεινε « μαζική δολοφονία» (!)

ΣΧΟΛΙΟ : 11 από τους παραπάνω μαθητές (27,5%)  δηλώνουν ως εναλλακτική αντιμετώπιση στις καταστάσεις που τους θυμώνουν  την άμεση χρήση βίας, σωματικής ή λεκτικής. Κάποιοι από αυτούς τους μαθητές είχαν δηλώσει σε προηγούμενη ερώτηση ότι αντιδρούν  γενικά με ήρεμο τρόπο. Από αυτούς τους 11 μαθητές , 9 είναι αγόρια (81,8%),  1 είναι κορίτσι (9%) και ένα δεν έχει δηλώσει το φύλο του.

 

Στο τέταρτο ερώτημα «ΠΟΤΕ ΗΤΑΝ Η ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΦΟΡΑ ΠΟΥ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΣΑΤΕ ΒΙΑ ΣΤΟ ΧΩΡΟ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ (ΛΕΚΤΙΚΗ Ή ΣΩΜΑΤΙΚΗ) ΚΑΙ ΓΙΑ ΠΟΙΟ ΛΟΓΟ;  ΠΩΣ ΑΛΛΙΩΣ ΘΑ ΜΠΟΡΟΥΣΑΤΕ ΝΑ ΑΝΤΙΔΡΑΣΕΤΕ;» απάντησαν οι 44 στους 47 (93,6%)

 

----Οι 21 ισχυρίστηκαν ότι δεν έχουν χρησιμοποιήσει ποτέ βία(47,7%). (Ένας από αυτούς (4,7%) δήλωσε ότι αν τον πειράξουν θα πειράξει, αλλά δε θα χρησιμοποιήσει βία για να κάνει κακό και ένας άλλος δήλωσε ότι δε δίνει σημασία για να μην πέσει στο επίπεδό τους. Ακόμη ένα άτομο είπε ότι « αν συνέβαινε κάτι σοβαρό, καλό θα ήταν να απομακρυνθώ από αυτούς που συμπεριφέρονται άσχημα»).

----12 (27,2%) χρησιμοποίησαν βία εναντίον συμμαθητή τους, γιατί τους πείραζε ή «το έπαιζε μάγκας». Ένας από αυτούς(8,3%) χρησιμοποίησε βία μόνο για μία φορά και μετά κατάλαβε ότι ήταν λάθος και δεν ξανατσακώθηκε. 6 από αυτές τις περιπτώσεις (50%) αφορούν λεκτική βία

----6 άτομα (13,6%) έχουν χρησιμοποιήσει βία σε συμμαθητή ή εξωσχολικό παλιότερα( σε προηγούμενη σχολική χρονιά). Ένας από αυτούς είπε ότι «έφαγε ξύλο» και δύο είχαν άσχημες συνέπειες: στον έναν αποδόθηκε τετραήμερη αποβολή και στον άλλον επιβλήθηκε αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος.

----1 μαθητής (2,2%) χρησιμοποίησε   βία σε καθηγητή, γιατί τον κατηγόρησε για κάτι που δεν έκανε

----1 άτομο ισχυρίστηκε ότι θα ήθελε να σπάσει στο ξύλο καθηγητή

----1 μαθητής είπε ότι θα έδερνε συμμαθητή του , αλλά φοβάται

----1 άτομο είπε ότι προσπαθεί να αποφεύγει τις φασαρίες

---- Τέλος , 1 άτομο είπε ότι δεν το απασχολεί τίποτα

ΣΧΟΛΙΟ:  19 μαθητές , δηλαδή 43,1%, έχουν χρησιμοποιήσει βία στο χώρο του σχολείου. Από αυτούς 13 (68,4%) είναι αγόρια και 5 (26,3%) είναι κορίτσια. Ένα άτομο δε δήλωσε το φύλο του. Εξίσου σημαντική είναι και η λεκτική βία, την οποία χρησιμοποίησαν 6 άτομα από τα 19 (31,5%) .Από αυτά 3 είναι αγόρια(50%) και 3 κορίτσια. Ακόμη από τα 19 άτομα που έχουν χρησιμοποιήσει βία μόνο 4 άτομα(21%)  (2 κορίτσια, 1 αγόρι και 1 που δε δήλωσε το φύλο του)  απάντησαν στο υποερώτημα « πώς αλλιώς θα μπορούσατε να είχατε αντιδράσει;». Αυτό ίσως  δηλώνει μια αδυναμία στο να μπορούν να σκεφτούν άλλους τρόπους ή ακόμη ότι μπορεί να είναι πεπεισμένοι ότι η βίαιη συμπεριφορά τους  στην προκειμένη περίπτωση ήταν  η σωστή στάση , στοιχείο που θα έπρεπε να μας ανησυχήσει. Οι απαντήσεις που δόθηκαν ήταν οι εξής:

---1 είπε « θα μπορούσα να μην ασχοληθώ. Έτσι τίποτα δε θα γινόταν»

---1 είπε « θα ήθελα να αντιδράσω ήρεμα»

---1 είπε «θα του έλεγα να μη με ξαναπειράξει, γιατί θα τον σκότωνα»

---1 άτομο , τέλος, είπε « θα έπρεπε να φύγω από την τάξη και να μην αντιδράσω»

Συμπεραίνουμε λοιπόν ότι η ενδοσχολική βία είναι ένα υπαρκτό πρόβλημα και για αυτό θα πρέπει να ευαισθητοποιηθούν όλες οι σχολικές κοινότητες και να επαγρυπνούν για την έγκαιρη παρέμβαση, ώστε να αποτραπούν οι αρνητικές της συνέπειες στις διαπροσωπικές σχέσεις.

 

 

Ευχαριστώ πολύ τη διευθύντρια του 3ΟΥ Εσπερινού Γυμνασίου Πειραιά , κα Μαστρογιάννη- Μαστρογιαννοπούλου Παγώνα,  που επέτρεψε την υλοποίηση της συγκεκριμένης εργασίας, όλους τους μαθητές που συνεργάστηκαν στην καταγραφή του ερωτηματολογίου και τους εκπαιδευτικούς Λαγού Ευτυχία, Μερτζάνη Νικόλαο και Κουρή Νικόλαο  για τη συνεργασία τους.

 

 

                                                                                                                                                            ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΗ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ-ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΚΕΙΜΕΝΟΥ

                                    ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΥ ΕΛΕΝΗ, ΠΕ02

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

EΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ

ΗΛΙΚΙΑ

ΦΥΛΟ

 

  1. Τί είναι αυτό που σας θυμώνει περισσότερο στο χώρο του σχολείου; Καλό είναι να αναφερθείτε σε καταστάσεις-γεγονότα ή συμπεριφορές και όχι σε συγκεκριμένα πρόσωπα

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Πώς το αντιμετωπίζετε;

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Πώς αλλιώς κατά τη γνώμη σας θα μπορούσατε να το αντιμετωπίσετε; Τι εναλλακτικές έχετε;

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4.Πότε  ήταν η τελευταία φορά που χρησιμοποιήσατε βία στο χώρο του σχολείου ( λεκτική ή σωματική ) και για ποιο λόγο; Πώς αλλιώς θα μπορούσατε να αντιδράσετε;

 

 

 

 

 

 

ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ

Πριν φτάσω να δείρω ή να βρίσω…..

 

ΜΙΛΩ….

 

                        ΑΚΟΥΩ…

 

                                                ΣΕΒΟΜΑΙ…

 

                                                                        ΣΚΕΦΤΟΜΑΙ…

 

                                                                                                     ΔΗΜΙΟΥΡΓΩ…

 

  1. Μιλώ για τα συναισθήματά μου στους άλλους, λέω τι με ενοχλεί, πώς με κάνει να νιώθω, χωρίς να αποδίδω χαρακτηρισμούς
  2. Ακούω τον άλλον τι θέλει να μου πει
  3. Σέβομαι τη διαφορετικότητα, τις απόψεις του άλλου, την εθνικότητα, τη θρησκεία του
  4. Εστιάζω στα θετικά στοιχεία του άλλου και όχι στα αρνητικά του( όλοι έχουμε θετικά στοιχεία), λέω ένα θετικό σχόλιο, έναν καλό λόγο στον άλλον
  5. Προσπαθώ να δίνω το καλό παράδειγμα στους άλλους, να ξεχωρίζω με θετικό τρόπο και όχι προκαλώντας αρνητικά την προσοχή
  6. Καταφεύγω σε δημιουργικές ενασχολήσεις π.χ. εργάζομαι ή ασχολούμαι με τον αθλητισμό
  7. Χρησιμοποιώ τη λογική, σκέφτομαι πάντα τις συνέπειες των πράξεών μου

 

                                                                                    ΣΑΣ ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ